Yap- işlet-devret modeliyle yaptırılan köprülerden devlet büyük zarar yapıyor diye bir iddia var.
3. Köprü ve Kuzey Marmara çevre yolu üzerinden bunu inceleyelim.
Bununla ilgili habere, muhalif gazetelerden Yaniçağ gazetesinin daha muhalif olan Birgün gazetesinden alıntılayarak yaptığı haber üzerinden bakalım.
Habere göre;
‘’CHP Mersin Milletvekili Alpay Antmen, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan’ın yanıtlaması istemiyle TBMM Başkanlığı’na sunduğu soru önergesinde, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün 2016 yılının Haziran ayından bu yılın (2019) Şubat ayına kadar geçen araç sayısı ile elde edilen geliri sordu.
Bakan Turhan, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün 32 aylık sürede 37 milyon 212 bin 121 aracın kullandığını ve 433 milyon 611 bin TL gelir elde edildiğini açıkladı. Bu köprü için yüklenici firmalara verilen “araç geçiş garantisi” sayısı ise 125 milyon olduğu için buradan da ciddi kamu zararı doğdu. Araç başı yaklaşık 4 dolar geçiş garantisi verilen köprüde eksik kalan 87 milyon araç için devletin kasasından 2 milyar 88 milyon TL çıktı.’’
3. Köprü ve Kuzey Marmara çevre yolu üzerinden bunu inceleyelim.
Bununla ilgili habere, muhalif gazetelerden Yaniçağ gazetesinin daha muhalif olan Birgün gazetesinden alıntılayarak yaptığı haber üzerinden bakalım.
Habere göre;
‘’CHP Mersin Milletvekili Alpay Antmen, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan’ın yanıtlaması istemiyle TBMM Başkanlığı’na sunduğu soru önergesinde, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün 2016 yılının Haziran ayından bu yılın (2019) Şubat ayına kadar geçen araç sayısı ile elde edilen geliri sordu.
Bakan Turhan, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün 32 aylık sürede 37 milyon 212 bin 121 aracın kullandığını ve 433 milyon 611 bin TL gelir elde edildiğini açıkladı. Bu köprü için yüklenici firmalara verilen “araç geçiş garantisi” sayısı ise 125 milyon olduğu için buradan da ciddi kamu zararı doğdu. Araç başı yaklaşık 4 dolar geçiş garantisi verilen köprüde eksik kalan 87 milyon araç için devletin kasasından 2 milyar 88 milyon TL çıktı.’’
Bu rakamlar köprünün ilk döneminde gerçekleşen durumu ifade ediyor. Son dönemde köprüden geçiş sayısı arttı. Dolayısıyla devletin katkısı azaldı. Fakat biz hesabı yine ilk dönemdeki gibi kabul ederek yapalım.
Söz konusu ilk 32 aylık dönemde garanti kapsamında devletin kasasından her ay için 62.250.000 TL şirkete ödendi
3. Köprü ve Kuzey Marmara otoyolunun yap-işlet-devret modeliyle garanti kapsamındaki işletme süresi 7 yıl 9 ay.
Bu durumda 51 ay sonra köprü ve yollar devlete teslim edilecek. Bu sürede toplam kaç TL garanti parası ödenecek?
Bakanın rakamları verdiği 2019 şubatından teslime kadar olan 61 ayda da geçmişteki rakamlarla aynı geçiş sayısından hesap yaparsak.
Ayda 62 milyon 500 bin TL X 61 = 3.797.250.000 TL
Ilk 32 ayda ödenen 2.088.000.000 TL
Toplam ödenecek azami rakam 5.885.250.000 TL dolar karşılığı 989 milyon 117 bin dolar
3. köprü ve otoyolların maliyeti 3.5 milyar dolar. Bu paranın da en az %30’u KDV, vergi, dolaylı vergi olarak devlete dönmüştür. Bu rakam da ortalama 1 milyar dolar yapar.
Sonuç olarak devlet 3.5 milyar dolarlık işe azami 1 milyar dolar para ödeyecek bunu da zaten vergi olarak dolaylı şekilde geri almış olacak. Köprüyü de 5 yıl sonra geri alacak.
Zarar nerede? Faiz yükü altına girilmedi, risk alınmadı. Köprü ve yollar yapıldı. Trafik rahatladı, ülkeye sermaye girişi oldu.
Söz konusu ilk 32 aylık dönemde garanti kapsamında devletin kasasından her ay için 62.250.000 TL şirkete ödendi
3. Köprü ve Kuzey Marmara otoyolunun yap-işlet-devret modeliyle garanti kapsamındaki işletme süresi 7 yıl 9 ay.
Bu durumda 51 ay sonra köprü ve yollar devlete teslim edilecek. Bu sürede toplam kaç TL garanti parası ödenecek?
Bakanın rakamları verdiği 2019 şubatından teslime kadar olan 61 ayda da geçmişteki rakamlarla aynı geçiş sayısından hesap yaparsak.
Ayda 62 milyon 500 bin TL X 61 = 3.797.250.000 TL
Ilk 32 ayda ödenen 2.088.000.000 TL
Toplam ödenecek azami rakam 5.885.250.000 TL dolar karşılığı 989 milyon 117 bin dolar
3. köprü ve otoyolların maliyeti 3.5 milyar dolar. Bu paranın da en az %30’u KDV, vergi, dolaylı vergi olarak devlete dönmüştür. Bu rakam da ortalama 1 milyar dolar yapar.
Sonuç olarak devlet 3.5 milyar dolarlık işe azami 1 milyar dolar para ödeyecek bunu da zaten vergi olarak dolaylı şekilde geri almış olacak. Köprüyü de 5 yıl sonra geri alacak.
Zarar nerede? Faiz yükü altına girilmedi, risk alınmadı. Köprü ve yollar yapıldı. Trafik rahatladı, ülkeye sermaye girişi oldu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder