7 Mayıs 2024 Salı

İstemezükçülere Kalsak Halimiz Ne Olurdu?


 

Muhaliflerin devamlı dile getirdikleri yatırımlar gereksiz, yatırımlar yap işlet sistemiyle yapıldı çok pahalıya mal oldu, o köprüye ne gerek vardı, Atatürk Havalimanı yetiyordu, falan yere neden havalimanı yapılıyor, millet yol mu yiyecek vs.

 

Küçük düşünene bazı şeyleri anlatmak mümkün değildir.

Şimdi Türkiye ile bazı ülkeleri, Türkiye ile geçmişini ve geleceğini bir  kıyaslayalım

Türkiye’nin

2002 toplam dış ticareti 84 milyar dolardı geçtiğimiz yıl 616 milyar dolara çıktı. Aynı hızla büyürsek 10 yıl sonra bu rakam 2 trilyon doları geçecek. Buna bırakın eski havalimanlarını, yollarını mevcut havalimanları yolları yetecek mi?

Türkiye’nin otoyol uzunluğu ancak 3.726 km’ye ulaştı İspanya’nın otoyol uzunluğu 15.000 km Almanya’nın 13.000 km. Fransa’nın 9.000 km. Fransa’nın geçen yıl toplam dış ticaret hacmi 1.4 trilyon dolardı. Biz geçtiğimiz dönemdeki büyüme hızıyla bu rakama 6-7 yıl sonra ulaşabiliriz.

 

Fransa geçen yıl 89 milyon turist ağırladı Türkiye 56 milyonu geçti. 2002’de bu rakam 12 milyondu. Turist sayısı 5 yıl sonra Fransa’ya yaklaşabilir.   İstanbul geçen yıl dünyada en çok turist alan şehir oldu, Londra, Paris  ve Dubai’yi geçti.

Atatürk havalimanı en çok uçuş gerçekleştirdiği 2017 yılında 63 milyon yolcuya ulaşmıştı. İstanbul havalimanı geçen yıl 76 milyon yolcuya ulaştı. Atatürk havalimanın 76 milyon yolcuyu kaldırması mümkün değildi.

 

Peki bu artan ticaret ve turizme bu yollar, havalimanları yetecek mi? Muhaliflere sorsak yapılanlar bile israf.

 

 

Bunların devlet bütçesinden aynı anda yapılması mümkün değildi. Bu yatırımlar geçtiğimiz 40- 50 senede yapılmış olması gerekiyordu.  

Türkiye ticaretinin ve turizminin hızına eşlik edebilmesi için birçok yol, köprü, havalimanı yapılması gerekiyordu.

 Bunlar bütçeden yapılsa krediyle yapılması gerekiyordu. Bu kadar bütçeyi bu yatırımlara ayırmak büyük risk ve faiz yükü üstlenmek olurdu. Bütçede yatırıma bu kadar pay ayırmak bütçe tekniği açısından da mümkün değildir.  Hele bu büyük borç yüküyle Pandemi, dünyayı etkileyen savaşlara rastlasaydık çok büyük sıkıntıya girmiş olacaktık.

Bütün bunları birlikte değerlendirdiğimizde garanti geçişleri için verilen paraların bir ehemmiyeti yoktur. Zaten 2025 yılı itibariyle ulaştırma bakanlığına bağlı bütün Yap İşlet modeliyle yapılan projeler toplamda artıya geçecektir.

 

Hiç yorum yok:

Türkiye’de Yaşayan Milletin Ortak Adı; -Anadolu Türkü-

Türkiye’de her kökenden insanın kendini ülkenin öz sahibi saymasının önündeki yapay engel nedir? ‘’Kürtler dışındakilerin toptan Orta Asya T...