İslam’da hiçbir ibadet sadece kişiyi ilgilendirmez. Bütün ibadetler insanın diğer insanlarla ilişkisini düzenler. İbadetler, Yaratıcı'ya bir fayda olsun diye yapılmaz.
Yaratıcı ile ilgili olan O'nu hatırlamak, tenzih etmek ve yüceltmektir. Bunlar da insana kulluğunu hatırlatır, yerini ve haddini bildirir böylece mütevazı olmasını sağlar.
Zekat, hac, oruç hepsi toplumu ilgilendiren, birlikte icra edilen, insanı diğer insanlara faydalı, anlayışlı, haberdar kılan, hallerinden anlamayı sağlayan ibadet şekilleridir
Namaz da aynı amaçla icra edilir.
Namaz, içerisinde tekrarlanan ayetler, sözler itibariyle insana kulluğunu, yaratılmış olduğunu, aciz olduğunu hatırlatan tekrarları barındırır. Bu şekilde insan eğitilir.
İnsanın bu eğitimi neye yarar?
İnsanın diğer insanlara karşı daha az zararlı, daha faydalı olmasını sağlar.
Enaniyet sahibi, bencil bir insanı ele aldığımızda, (ki her insanda bu durum az veya çok vardır) namaz kıldığı halde ve namaz kılmadığı halde diğer insanlara karşı davranışında bir miktar değişiklik olur.
Böyle bir insan namaz kıldığında 9 birim kötü oluyorsa, namaz kılmadığında 10 birim kötü olur.
Olur mu? Mutlaka olur. Namazda ne dediğini bilen biri, alnını yere koyan , eğilen biri, nefsini az veya çok mutlaka bir miktar sınırlar.
Bu sınırlama kişiye göre değişebilir ama mutlaka bir fark olur.
İşte bu fark, sizin namaz kılmadığınızda diğer insanlara karşı o kadar kötü olmanız demektir. Bu da kul hakkıdır.
Yaratıcı, yarattığı insana bunu yaparsan diğer insanlara daha faydalı, en azından daha az zararlı olursun demiştir,
Namaz da aynı amaçla icra edilir.
Namaz, içerisinde tekrarlanan ayetler, sözler itibariyle insana kulluğunu, yaratılmış olduğunu, aciz olduğunu hatırlatan tekrarları barındırır. Bu şekilde insan eğitilir.
İnsanın bu eğitimi neye yarar?
İnsanın diğer insanlara karşı daha az zararlı, daha faydalı olmasını sağlar.
Enaniyet sahibi, bencil bir insanı ele aldığımızda, (ki her insanda bu durum az veya çok vardır) namaz kıldığı halde ve namaz kılmadığı halde diğer insanlara karşı davranışında bir miktar değişiklik olur.
Böyle bir insan namaz kıldığında 9 birim kötü oluyorsa, namaz kılmadığında 10 birim kötü olur.
Olur mu? Mutlaka olur. Namazda ne dediğini bilen biri, alnını yere koyan , eğilen biri, nefsini az veya çok mutlaka bir miktar sınırlar.
Bu sınırlama kişiye göre değişebilir ama mutlaka bir fark olur.
İşte bu fark, sizin namaz kılmadığınızda diğer insanlara karşı o kadar kötü olmanız demektir. Bu da kul hakkıdır.
Yaratıcı, yarattığı insana bunu yaparsan diğer insanlara daha faydalı, en azından daha az zararlı olursun demiştir,
Kitaptan sana vahyolunanı oku, namazı da dosdoğru gereğine uygun olarak kıl! Çünkü namaz (doğru ve şuurlu eda edildiği taktirde), insanı hayâsızlıktan ve kötülükten alıkoyar. Allah'ı hatırda tutmak ise muhakkak en büyük (ibadet)tir. Allah, yaptıklarınızı bilir. (Ankebut 45)
Siz nefsinizi kullanma kılavuzuna göre kullanmazsanız, bilerek çevreye zarar veren bir varlık olmuş olursunuz. Bu durumda namaza devam etmeyen kişi güzel ahlak konusunda hassas olduğunu iddia edemez.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder