Seçim yasası gereği itirazlar sonunda kabul edilen yeniden sayımlar bitince birleştirme tutanakları il seçim kuruluna ulaşır il birleştirme tutanağı hazırlanır ve mazbata verilir. Sonra olağanüstü itiraz değelendirilir bunun neticesinde seçim yenilenir veya itiraz reddedilir seçim tamamlanmış olur.
Ortada bir sürü usulsüzlük ve kanunsuzluk iddiaları var. En önemlisi de sandık kurullarının oluşturulmasında yasaya uygun davranılmamış olması. Bunun sayısı 19 bin civarı olduğu tespit edildiği söylenmekte. Yani ilçe seçim kurulları sadace kamu görevlilerinden ve kendi ilçesinden oluşturmak zorunda olduğu sandık heyetini dışarıdan da alarak oluşturmuş.
Bu konudaki yasa değiştirildiğinde gerekçe şuydu. Kamu görevlileri ihmal ve bilgisizlik açısından daha az hata yapar ve kasıtlı usulsüzlük yapmaktan çekinir. Çünkü 16 Nisan referandumunda sandık başkanlarının oy pusulalarına vurmak zorunda olduğu mühürleri yaygın olarak vurmadığı ortaya çıkmıştı.
Bu mühür vurmama işi yaygın ve belli bölgede olması örgütlü bir girişim olduğunu ortyaya çıkarmıştı.
Bu yüzden önceki yasada olan ''mühürsüz oy pusulaları geçersiz sayılır'' bölümü yasadan çıkarıldı. Çünkü bu kontrol edilebilir bir uygulama değildi. Oy pusulaları artık filigranlı olduğu için sahte oy pusulası konusu zaten çözülmüş durumdaydı.
Önceki yasayı hazırlayanlar mühürsüz pusulaların geçersiz sayılacağını yasaya yazmıştı fakar her seçim sonrası ortaya çıkan az sayıdaki mühürsüz pusullar YSK kararlarıyla geçerli sayılarak durum devam ettirilmekteydi. Yani pusulalar sahte değilse sandık kurulunun ihmalinde oy veren vatandaşın günahı yoktur denilerek oyların kaybı engelleniyordu.
Fakat inisiyatif YSK'nın elindeydi çünkü yasa onlara gerekirse iptal etme yetkisini veriyordu.
Bu konudaki yasa değiştirildiğinde gerekçe şuydu. Kamu görevlileri ihmal ve bilgisizlik açısından daha az hata yapar ve kasıtlı usulsüzlük yapmaktan çekinir. Çünkü 16 Nisan referandumunda sandık başkanlarının oy pusulalarına vurmak zorunda olduğu mühürleri yaygın olarak vurmadığı ortaya çıkmıştı.
Bu mühür vurmama işi yaygın ve belli bölgede olması örgütlü bir girişim olduğunu ortyaya çıkarmıştı.
Bu yüzden önceki yasada olan ''mühürsüz oy pusulaları geçersiz sayılır'' bölümü yasadan çıkarıldı. Çünkü bu kontrol edilebilir bir uygulama değildi. Oy pusulaları artık filigranlı olduğu için sahte oy pusulası konusu zaten çözülmüş durumdaydı.
Önceki yasayı hazırlayanlar mühürsüz pusulaların geçersiz sayılacağını yasaya yazmıştı fakar her seçim sonrası ortaya çıkan az sayıdaki mühürsüz pusullar YSK kararlarıyla geçerli sayılarak durum devam ettirilmekteydi. Yani pusulalar sahte değilse sandık kurulunun ihmalinde oy veren vatandaşın günahı yoktur denilerek oyların kaybı engelleniyordu.
Fakat inisiyatif YSK'nın elindeydi çünkü yasa onlara gerekirse iptal etme yetkisini veriyordu.
Yeni yasada, bu tür olayları kasten yapma girişimlerini engellemek için sandık başkanlarının kamu görevlisi olma zorunluluğu kanuna bağlandı.
Fakat eski yasada düşülen kayıt yeni yasada düşülmedi.
Eğer pusula mühürsüzse ve YSK bu durumu şüpheli görmüşse yasa YSK'ya oyları geçersiz sayma yetkisi veriyordu
Şimdi yeni yasada sandık kurulu kanuna aykırı kurulmuşsa oylar geçersiz sayılır diye bir bölüm yasaya eklenmemişti.
İşte bu açık, belli bir organize grup tarafından değerledirildi sandıkların önemli bir bölümüne kamu görevlisi olmayan isimler atandı.
Bu durumun gerekçesi ne olabilir?
Bu insanlar birkaç kuruş para alsın diye bu yasadışı işi kim yapar? Bu illaki ciddi bir amaçla yapılmış olmalıdır.
Fakat eski yasada düşülen kayıt yeni yasada düşülmedi.
Eğer pusula mühürsüzse ve YSK bu durumu şüpheli görmüşse yasa YSK'ya oyları geçersiz sayma yetkisi veriyordu
Şimdi yeni yasada sandık kurulu kanuna aykırı kurulmuşsa oylar geçersiz sayılır diye bir bölüm yasaya eklenmemişti.
İşte bu açık, belli bir organize grup tarafından değerledirildi sandıkların önemli bir bölümüne kamu görevlisi olmayan isimler atandı.
Bu durumun gerekçesi ne olabilir?
Bu insanlar birkaç kuruş para alsın diye bu yasadışı işi kim yapar? Bu illaki ciddi bir amaçla yapılmış olmalıdır.
Akla şu geliyor; geçersiz sayılan oylar yeniden sayıldığında 6 bin civarında oy Ak Parti lehine yazılmış.
Peki aynı zorlama, ya CHP'ye yazılmaması gereken şüpheli oylar, yorumla CHP'ye yazılmışsa. Bunlar geçersiz oylar kapsamında olmadığı için yeniden sayımlarda gözden geçirilmedi.
Diğer taraftan; bu geçersiz sayılan oylar ve şüpheli olduğu durumda bir partiye yazılan oylara nasıl karar veriliyor durumu var.
Bu durumlarda sandık kurulunda oylama yapılıyor oy çokluğuyla karar veriliyor. Orada durum ne ?
Bu seçimde İyi Parti, Saadet Partisi ilçelerde adaylar çıkardı dolayısıyla sanıkta görevlileri yer aldı. Bunlar Millet İttifakı partileri.
Cumhur İttifakı tarafında durum ne?
MHP ve Ak Parti ilçelerde tek aday çıkardı dolayısıyla sandıkta tek kişi ile temsil edildiler.
Sandık heyetinde çoğunluk Millet İttifakının elinde.
Sayım esnasında Ak Partililerin dışarıdan müdahil olan mensupları vardı denecektir peki bu durum Beşiktaş, Kadıköy gibi bölgelerde de aynı ağırlıkta olabilmiş midir?
Peki aynı zorlama, ya CHP'ye yazılmaması gereken şüpheli oylar, yorumla CHP'ye yazılmışsa. Bunlar geçersiz oylar kapsamında olmadığı için yeniden sayımlarda gözden geçirilmedi.
Diğer taraftan; bu geçersiz sayılan oylar ve şüpheli olduğu durumda bir partiye yazılan oylara nasıl karar veriliyor durumu var.
Bu durumlarda sandık kurulunda oylama yapılıyor oy çokluğuyla karar veriliyor. Orada durum ne ?
Bu seçimde İyi Parti, Saadet Partisi ilçelerde adaylar çıkardı dolayısıyla sanıkta görevlileri yer aldı. Bunlar Millet İttifakı partileri.
Cumhur İttifakı tarafında durum ne?
MHP ve Ak Parti ilçelerde tek aday çıkardı dolayısıyla sandıkta tek kişi ile temsil edildiler.
Sandık heyetinde çoğunluk Millet İttifakının elinde.
Sayım esnasında Ak Partililerin dışarıdan müdahil olan mensupları vardı denecektir peki bu durum Beşiktaş, Kadıköy gibi bölgelerde de aynı ağırlıkta olabilmiş midir?
Sandık başkanları yasaya aykırı olarak bir amaçla dışarıdan oluşturulmuş, sandık heyetinde Millet İttifakı çoğunlukta, açığa çıkan tarafıyla geçersiz oylarda Ak parti aleyhine bir çalışma olmuş.
10.290 adet hem cezaevi hem de başka seçmen listesinde kayıtlı seçmen, 5.287 adet İstanbul seçmen listesinde kayıtlı hükümlü seçmen, 21 782 zihinsel engelli oy kullanması bir karara bağlı olması gereken seçmenle birlikte girilen bir seçimde sandıkların önemli bir bölümünde sandık kurulu yasaya uygun olarak oluşturulmamışsa buralarda neler dönebilir.
Bütün bunlar bir araya geldiğinde 8.5 milyon oyda 13 bin oy farkı hiç şüphe barındırmıyor biz rahatız diyorsanız şunu derim.
Bu sizin imtihanınızdır Ak Parti iktidarında kendinizce ortaya sürerek kınadığınız her şeyi ilk fırsatta gönül rahatlığıyla yapacağınızın delilidir.
10.290 adet hem cezaevi hem de başka seçmen listesinde kayıtlı seçmen, 5.287 adet İstanbul seçmen listesinde kayıtlı hükümlü seçmen, 21 782 zihinsel engelli oy kullanması bir karara bağlı olması gereken seçmenle birlikte girilen bir seçimde sandıkların önemli bir bölümünde sandık kurulu yasaya uygun olarak oluşturulmamışsa buralarda neler dönebilir.
Bütün bunlar bir araya geldiğinde 8.5 milyon oyda 13 bin oy farkı hiç şüphe barındırmıyor biz rahatız diyorsanız şunu derim.
Bu sizin imtihanınızdır Ak Parti iktidarında kendinizce ortaya sürerek kınadığınız her şeyi ilk fırsatta gönül rahatlığıyla yapacağınızın delilidir.
Ben bunu seçim iptal olsun ısrarıyla demiyorum. Çünkü seçimden üç gün sonra yazdığım yazıda biz bu operasyonu yememeliydik madem yedik bunu en az hasarla atlatmamızın yolu İmamoğlu'nun başkan olmasıdır demiştim.
Diğer açıdan bu seçimde Ak Parti'yi küsuratlara mahkum eden Ak Parti'nin kendi seçmenidir ve onlar için CHP'li bir belediyeden daha iyi bir uyarıcı olamaz.
Diğer açıdan bu seçimde Ak Parti'yi küsuratlara mahkum eden Ak Parti'nin kendi seçmenidir ve onlar için CHP'li bir belediyeden daha iyi bir uyarıcı olamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder