10 Nisan 2018 Salı

Nisa 34’teki ضرب fiiliyle ilgili mütalaamız.


Darabe fiili Kur’an’da birçok anlamda kullanılmıştır fakat kelimenin en temel anlamı kuvvet uygulamaktır. Nisa 34’te darabe fiili, başkaldırıyla karşılaşan eş, diyalogla, uyarmayla aşılamayacak şekilde evin düzenini bozan bir direnişle karşılaşması durumunda ‘’zor kullanarak’’ normalleşmeyi sağlaması anlamında kullanılmış olmalıdır.
Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu'nun "Zor ve silah kullanma" başlıklı 16. maddesinde, "Polis, görevini yaparken direnişle karşılaşması halinde, bu direnişi kırmak amacıyla ve kıracak ölçüde zor kullanmaya yetkilidir.
Bütün dünyada cari olan polis yetkisinin anlamı şudur;
Erkekler veya kadınlarımız sokakta direnişe kalkarsa polis tarafından zor kullanılarak, joplanarak durdurulmalarına razıyız. Dünya henüz bu noktadadır, burayı aşmış değildir.
Evde eşlerin zor kullanması ne demektir?
Kur’an’ın indiği kültürde polis teşkilatı yoktu. Kolluk kuvveti görevi kabilelerde öne çıkan kişilerce sağlanıyordu. Evlerde de bu görev evin reisine kalıyordu. ( Ülkemizde, fiili durumu değiştirmese de Medeni Kanun’da "aile reisi kocadır" ibaresi henüz yeni 2002’de değiştirilmiştir)
Burada evdeki düzene başkaldırı nedir, bir kadın veya erkek evde düzeni nasıl bozabilir, konusuna girmeyelim bunların örneklerini 3.sayfa haberlerinden öğrenebilirsiniz.
Zor kullanmak illa dövmek değildir. Polis vazife ve salahiyet kanunu’ndaki gibi ‘’direnişi kırmak amacıyla ve kıracak ölçüde zor kullanmaya yetkilidir’’ şeklinde, başkaldıran sözle durdurulamayanı zor kullanarak durdurmak.
Dövmek, bir suç karşısında sinirler yatışıncaya kadar veya belli bir sayıda fiziki müeyyide uygulamaktır. Bu şekilde Kur’an’da dayak cezası uygulaması var ama celde vurmak şeklinde geçer ( اجْلِدُوا) (zina ve kazif cezası gibi) . Darabe fiili Kur’an’da dayak atma anlamında değil fiziki etki anlamında kullanılıyor bahsettiğimiz anlamda cezai müeyyide şeklinde kullanılmıyor. Hukukta dayak, polis tarafından yapılırsa işkence sayılıyor ama kargaşa anında kargaşayı durdurmak için zor kullanması ve vurduğu joplar işkence sayılmıyor. Bunun aksi de düşünülemez eğer fiziki direniş varsa ancak fiziki müdahale ile durdurulabilir.
Kargaşayı durdurmak için gerekli varlığı göstermek nasıl olur? Gerektiğinde kolundan tutarak durdurmak olabilir. Çevreye hakaret küfür edenin ağzını kapamaya çalışmak olabilir. Komşusuna, çocuklarına zarar veren eşini kuvvet kullanarak durdurmak olabilir.
Bunlarla beraber Kur’an’ın indiği dönemden farklı olarak bugün, kolluk kuvvetleri her an ev içerisindeki olaylara da müdahale edebilir duruma gelmiştir. Günümüzde kadın veya erkek evde şiddeti ve kargaşayı sonlandırmak için kolluk kuvvetlerine haber verebilmektedir. Erkek şiddet uygulamaya kalktığında çağrılan polis erkeği zor kullanarak belki jop kullanarak etkisiz hale getirecektir. İş sonunda yine (ضرب) kuvvet uygulamak fiiline dayanmış olacak.
Nisa 34’te darabe fiili, gerçekten vasfı, sınırları, ne şekilde olacağı ile ilgili bir açıklama olmadan kullanılmaktadır. Bu durum darabe fiilinin geniş anlamlarını kullanma imkanı verebilir. Fakat polis vazife ve salahiyet kanunu bütün dünyada hâlâ aynı minvalde olduğu sürece Nisa 34’teki darabe fiilini asayişsizliği durdurmak için zor kullanmak gerekiyorsa, gücü yetenin bunu kullanması şeklinde anlamak için bir sıkıntı görülmemelidir.

Hiç yorum yok:

Türkiye’de Yaşayan Milletin Ortak Adı; -Anadolu Türkü-

Türkiye’de her kökenden insanın kendini ülkenin öz sahibi saymasının önündeki yapay engel nedir? ‘’Kürtler dışındakilerin toptan Orta Asya T...